آخرین اخبار
کد مطلب: 125891
ياداشت/
پاکستان؛ سوژه جديد دشمنان جمهوري اسلامي ايران
تاریخ انتشار : 1397/12/04 11:22:11
نمایش : 1880
پاکستان به عنوان يکي از کشورهاي مهم در همسايگي ايران از زمان تأسيس در سال 1947 تا کنون درگير برخي از معضلات امنيتي بوده که بر کشورهاي همسايه نيز تأثير گذاشته است...
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ مجاورت و همسايگي يکي از مهمترين مولفه هاي تأثير گذار بر امنيت يک کشور و يک منطقه است. امنيت مرزها براي هر کشوري يک نعمت بزرگ محسوب مي شود زيرا تحت تأثير صلح و امنيت روابط کشور ها گسترش مي يابد. پاکستان به عنوان يکي از کشورهاي مهم در همسايگي ايران از زمان تأسيس در سال 1947 تا کنون درگير برخي از معضلات امنيتي بوده که بر کشورهاي همسايه نيز تأثير گذاشته است. در اين بين پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 و شکل گرفتن موجي از ناامني در کل ساختار نظام بين الملل آثار جدي بر تحولات امنيتي پاکستان در مجاورت ايران داشته است از جمله افزايش گروهاي تکفيري – تروريستي مورد حمايت سعودي ها در مناطق مرزي دو کشور.

اما اين مسئله به صورت جدي مورد سوء استفاده کشورهاي دشمن جمهوري اسلامي ايران همانند آمريکا در سطح جهاني و عربستان سعودي، امارات، رژيم صهيونيستي و .... در سطح منطقه اي شده است. در واقع آمريکا پس از وقوع انقلاب اسلامي ايران تلاش کرده با طرح و ارائه برنامه هاي امنيتي مختلف همانند تحريک کشورهاي همسايه بر عليه ايران که نمونه بارز آن تشويق وحمايت صدام حسين براي حمله به ايران، يا حمايت از کشورهاي عربي منطقه با مطرح کردن ايران به عنوان يک تهديد منطقه اي، تبليغات ضد ايراني براي شکل دادن به افکار عمومي منطقه و جهان در صدد منزوي کردن ايران در منطقه بوده است.

به خصوص پس از ارائه ي طرح هاي امنيتي چون دکترين برنارد لوئيس در ارتباط با تجزيه کشورهاي خاورميانه، طرح خاورميانه بزرگ، طرح ايجاد صلح و امنيت در خاورميانه و شکست در اين طرح ها، اتاق فکر غربي، يهودي، عربي به دنبال طرح ديگري هستند، اين طرح که البته از زمان انقلاب اسلامي در ايران شکل گرفته و امروزه به اوج خود رسيده توليدتنش بين ايران و همسايگانش است و جدي ترين گزينه براي تنش و منزوي کردن ايران استفاده از کشور همسايه يعني پاکستان است ماموريتي که ظاهراً از جانب آمريکا به عربستان سعودي واگذار شده است.

عربستان در سال هاي اخير توجه ويژه اي نسبت به پاکستان داشته و بر همين اساس نفوذ گسترده اي نيز از نظر مذهبي و گسترش آيين وهابيت در اين کشور داشته اما سوالي که پيش مي آيد اين است که چرا پاکستان نقش سوژه جديد را ايفا مي کند؟ شايد يکي ازمهمترين عوامل انتخاب پاکستان جمعيت نسبتاً فقير و مسلمان اين کشور است. به عبارتي پاکستان با بيش از 200 ميليون نفر جمعيت پتانسيل خوبي براي اهداف سعودي ها است. سرمايه گذاري هاي کلان عربستان در همه سطوح به خصوص در زمينه اجتماعي – فرهنگي با گسترش آيين وهابيت و ايجاد صدها مدرسه در جهت آموزش وهابيت موجب شکل گيري صدها گروه تروريستي در اين کشور شده گروهايي که با حمايت محور غربي- يهودي- عربي در صدد توليد تنش و بحران در مناطق مرزي ايران به خصوص از طريق بلوچستان پاکستان است.

حمله تروريستي به اتوبوس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در محور خاش – زاهدان که به شهادت بيش از بيست تن از دلاورمردان ايران شد، رفت و آمدهاي هيئت هاي مختلف سعودي به پاکستان، سفر مشکوک محمد بن سلمان وليعهد مرموز سعوي به پاکستان و اعطاي وام هاي ميلياردي کلان به همراه سرمايه گذاري بيست ميلياردي در اين کشور همگي نشان از تحرکات مشکوک سعودي ها در پاکستان دارد. به نظر مي رسد سعودي با ديپلماسي دلاري در صددتأثير گذاري بر پاکستان و تقويت تنش ها و بحران ها در مرزهاي اين کشور با ايران دارند تا از طريق ايجاد تنش، آشوب و بحران را در مناطق مرزي دو کشور افزايش دهند.

اگر چه اين مسئله نيز امنيت پاکستان را نيز با خطر مواجه مي کند اما سرمايه گذاري هاي کلان در بخش هاي اقتصادي اين کشور احتمال چرخش پاکستان به سمت سعودي ها را افزايش داده است.

بنابراين در اين شرايط دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران مي بايست با هوشياري و رصد کامل تحرکات سعودي در پاکستان در صدد بهبود روابط مثبت با اين کشور باشد.
ايران در برابر پاکستان مي بايست بر اعتماد، ارتباط و اتحاد تأکيد کند و از طرفي دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي کشور نيز لازم است با افزايش نيروهاي مسلح در مناطق حساس ميان دو کشور، استفاده از فناوري ها و تکنولوژي هاي هوشمند جديد در عرصه مديريت مرزها، توجه بيشتري نسبت به مرز با پاکستان داشته باشند تا از اين طريق دست اين فتنه گر و نماينده صهيونيست ها  (عربستان سعودي و متحدين منطقه اي)، از ايجاد تنش و بحران در روابط دو کشور کوتاه شود.

در واقع خود عربستان هم به عنوان کشوري که از طريق خليج فارس همسايه ايران محسوب مي شود در دام آمريکا و صهيونيست ها قرار گرفته چرا که عدم ارتباط و تنش ميان دو کشور ايران و عربستان خواسته دشمنان منفعت جو خاورميانه است که وجود يک خاورميانه متحد و قدرتمند را مانع بزرگي براي کسب منافع ملي، منطقه اي و جهاني خود مي دانند.

بنابراين لازم است با آگاهي از اين مسئله از ورود به بازي که محور غربي، يهودي، عربي در مورد روابط دو کشور ايران و پاکستان مي خواهند به شدت جلوگيري کرد مسئله اي که وزارت خارجه جمهوري اسلامي و نهادهاي امنيتي مي بايست مورد توجه قرار دهند.

نويسنده: محمدرضا عسکري ارمندي

انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
  
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس